T4T - Narzędzia Nauczania w Edukacji Cyfrowej

« wróć

Pandemia COVID 19 i niedawny rozwój narzędzi dydaktycznych stawiają nowe wyzwania przed edukatorami i specjalistami ds. szkoleń. Większość z nich musiała szybko przestawić się z zajęć grupowych twarzą w twarz na zajęcia online, gdzie musieli zapewnić ten sam poziom interakcji i zaangażowania uczących się. Z drugiej strony, obecnie uczniowie nie chcą być biernymi odbiorcami informacji, którzy tylko czytają długie teksty ze stron internetowych lub innych zasobów cyfrowych, oglądają filmy lub słuchają podcastów czy webinarów na swoich komputerach, tabletach czy smartfonach. Oczekują i chcą żywej interakcji zarówno z trenerem/wykładowcą, jak i ze swoimi rówieśnikami. Wymaga to od edukatorów dobrej znajomości specyfiki efektywnej dynamiki grupy w środowisku online i sposobów jej utrzymania, tak aby zapewnić ten sam poziom doświadczeń międzyludzkich podczas wirtualnych lekcji i sesji, gdzie studenci są fizycznie rozproszeni i zazwyczaj sami przed swoimi komputerami lub innymi urządzeniami cyfrowymi, co w klasach bezpośrednich. Podniesienie kompetencji trenerów w tej dziedzinie i wyposażenie ich w praktyczne ćwiczenia jak budować i podtrzymywać efektywną dynamikę grupy za pomocą narzędzi cyfrowych pomoże im być bardziej efektywnymi, zdolnymi i pewnymi siebie podczas przygotowywania i prowadzenia lekcji online.

T4T to 24-miesięczny projekt skupiający się na wzmocnieniu potencjału edukatorów dorosłych i profesjonalistów szkoleniowych, aby pracować bardziej efektywnie w środowiskach nauczania online i zapewnić lepsze zaangażowanie swoich uczniów. 

Cele

Nowe oczekiwania "cyfrowych" uczących się wymagają ciągłego doskonalenia kompetencji edukatorów oraz ciągłego przekształcania i dostosowywania wykorzystywanych przez nich zasobów edukacyjnych. Projekt T4T koncentruje się na wspieraniu edukatorów dorosłych oraz formalnych, nieformalnych i pozaformalnych dostawców szkoleń, aby skutecznie przestawić się na edukację cyfrową i zapewnić taki sam poziom interakcji i "ludzkiego" doświadczenia, jak w środowisku fizycznym. Ogólnym celem projektu jest wzmocnienie zdolności edukatorów dorosłych i specjalistów szkoleniowych do budowania i podtrzymywania skutecznej dynamiki grupowej w warunkach edukacji cyfrowej, aby lepiej angażować swoich uczniów online.

Cele szczegółowe to:

  1. Podniesienie kompetencji edukatorów w zakresie specyfiki budowania i podtrzymywania efektywnej dynamiki grupy online oraz zapewnienie wysokiego poziomu doświadczeń uczących się w cyfrowych klasach poprzez opracowanie wytycznych i biblioteki zasobów na ten temat.
  2. Zwiększenie wiedzy i umiejętności edukatorów w zakresie oferowania i utrzymywania wysokiego poziomu interakcji i zaangażowania uczniów w lekcjach i sesjach prowadzonych cyfrowo poprzez stworzenie interaktywnej bazy danych z praktycznymi energizerami, ćwiczeniami rozgrzewającymi i podsumowującymi odpowiednimi dla środowiska online, a także materiałami wideo, jak łatwo je zastosować.
  3. Stworzenie sieci specjalistów edukacyjnych i dostawców szkoleń w dziedzinie edukacji formalnej, nieformalnej i pozaformalnej, którzy wiedzą, jak zapewnić taki sam poziom interakcji i zaangażowania uczniów w środowisku nauczania online, jak i w środowisku fizycznym.
  4. Promowanie międzysektorowej i transnarodowej współpracy pomiędzy krajami partnerskimi oraz aktywnej wymiany doświadczeń i wniosków pomiędzy dostawcami usług edukacyjnych z obszaru formalnego, nieformalnego i pozaformalnego. Cele te odpowiadają planowi działań na rzecz edukacji cyfrowej (2021-2027) i zawartym w nim wymogom dotyczącym nauczycieli i kadry edukacyjnej i szkoleniowej o kompetencjach i pewności siebie w zakresie technologii cyfrowych oraz wysokiej jakości treści nauczania i przyjaznych dla użytkownika narzędzi.
Grupy docelowe

Projekt jest skierowany do następujących grup docelowych:

  • Bezpośrednie:
    1) Organizacje uczestniczące i ich eksperci, którzy będą bezpośrednio zaangażowani w działania projektowe;
    2) Edukatorzy dorosłych (nauczyciele, trenerzy, mentorzy, trenerzy i inni specjaliści ds. szkoleń), którzy pracują w obszarze formalnej, pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych.
  • Pośrednie, które pośrednio skorzystają z rezultatów projektu i będą zaangażowane w działania upowszechniające i eksploatacyjne:
    1) Dostawcy szkoleń, którzy chcą rozwijać kompetencje swoich pracowników edukacyjnych, aby lepiej pracować w ustawieniach online i włączyć nowe sposoby, jak angażować swoich uczniów w kursy online;
    2) Dorośli uczniowie, którzy będą lepiej zaangażowani w aktywne doświadczenia związane z uczeniem się cyfrowym.
Rezultaty Intelektualne

IO1 Opracowanie wytycznych dla lepszego kształtowania efektywnej dynamiki grupy w środowisku nauczania online.

IO2 Opracowanie interaktywnej bazy danych z praktycznymi ćwiczeniami odpowiednimi dla środowiska nauczania online.

Partnerzy
  • DOMSPAIN SLU Hiszpania - koordynator
  • VSI EDUKACINIAI PROJEKTAI Litwa
  • SPOLECZNA AKADEMIA NAUK Poland
  • VI One Consultancy Holandia
  • ARTIED Ltd Bułgaria
  • MyArtist Koin.S.Ep. Grecja

Czas trwania: 

01-11-2021 - 01-11-2023

 

Informacji na temat projektu udziela:

Aleksandra Zając - koordynator projektu w SAN (e-mail: azajac@san.edu.pl)

 

Niniejszy projekt jest finansowany przy wsparciu Komisji Europejskiej. 
Dokument ten wyraża jedynie opinie jego autora, Komisja nie ponosi odpowiedzialności z tytułu jakiegokolwiek wykorzystania zawartych w nim informacji.


Erasmus
Europa dla obywateli
Visegrad
Media
Tempus