SCHOOLinHUB: Innowacyjny i holistyczny program w ECEC wspierający naukę języka i integrację dzieci oraz rodziców migrantów w oparciu o CLIL, historie społeczne i podejście gamifikacyjne.

« wróć

Obecnie w UE mieszka ponad 34 miliony cudzoziemców. Plan działania z 2016 roku uwypuklił potrzebę podjęcia bardziej zdecydowanych działań na rzecz integracji i włączenia dzieci oraz rodzin migrantów, umożliwiając im trwały wkład w życie lokalnych społeczności. Raporty takie jak Eurydice 2020 i OECD 2019 wskazują na szereg barier, z którymi borykają się dzieci migrantów, ich rodziny oraz wychowawcy. Należą do nich m.in. niewystarczająca znajomość lokalnego języka, brak wystarczającego wsparcia społecznego i emocjonalnego, niedostateczne przeszkolenie nauczycieli w zakresie pracy w wielokulturowych klasach oraz z nowymi, innowacyjnymi zasobami, słaba współpraca między domem a szkołą, a także ograniczone środki finansowe na wsparcie tych inicjatyw.

Cele:
  • Wspieranie małych dzieci migrantów (w wieku 4-7 lat) oraz ich rodzin w procesie integracji z nowymi społecznościami.
  • Przeciwdziałanie wyzwaniom takim jak bariery językowe, różnice kulturowe i ograniczone wsparcie w szkołach.
  • Wykorzystanie szkół jako centrów integracji poprzez tworzenie włączających środowisk edukacyjnych.
  • Poprawa nauki języka w celu zwiększenia umiejętności komunikacyjnych i sukcesu akademickiego.
  • Rozwijanie umiejętności społecznych i emocjonalnych wspierających dobre samopoczucie dzieci oraz ich integrację społeczną.
  • Zapobieganie przedwczesnemu opuszczaniu szkoły poprzez zapewnienie ukierunkowanego wsparcia i zasobów.
  • Wzmacnianie migrantów jako rodziców poprzez lekcje języka oraz zachęcanie ich do angażowania się w edukację dzieci i życie lokalnej społeczności.
  • Wyposażenie nauczycieli w innowacyjne narzędzia i metody, takie jak opowiadanie historii i mentoring, aby skutecznie nauczać w wielokulturowych klasach.
  • Wzmacnianie współpracy między szkołami, organizacjami lokalnymi i społecznościami w celu promowania integracji i włączenia społecznego.
  • Dostosowanie działań do celów Unii Europejskiej w zakresie budowania silniejszych, bardziej otwartych i integracyjnych społeczeństw.
Grupy docelowe:
  • Dzieci z doświadczeniem migracyjnym (migranci, uchodźcy i/lub osoby ubiegające się o azyl) w wieku 4-7 lat (żłobek, przedszkole i wczesna edukacja podstawowa), które poprawią znajomość języka kraju przyjmującego, osiągnięcia akademickie, integrację ze społecznością szkolną oraz rozwiną umiejętności osobiste, emocjonalne i społeczne, zmniejszając ryzyko przedwczesnego opuszczenia szkoły.
  • Rodzice z doświadczeniem migracyjnym, którzy poprawią swoją umiejętność czytania i pisania (naukę języka), rozwiną kompetencje osobiste i społeczne, aby skuteczniej wspierać swoje dzieci w edukacji, a także lepiej zintegrują się z lokalną społecznością jako aktywni obywatele przyczyniający się do zrównoważonego rozwoju.
  • Nauczyciele wczesnej edukacji i szkół podstawowych, dyrektorzy szkół, nauczyciele języków, którzy udoskonalą swoje metody nauczania, wzbogacą zasoby dydaktyczne oraz wymienią się dobrymi praktykami, aby skuteczniej nauczać w wielokulturowych klasach i promować naukę języka wśród dzieci migrantów.
Rezultaty:

WP2: Międzynarodowe tworzenie map, wzajemna weryfikacja i wymiana dobrych praktyk w zakresie budowania metodologii SCHOOLinHUB

WP3: Kompletny zestaw narzędzi SCHOOLinHUB (online i offline) do integracji i nauki języków obcych poprzez zaangażowanie obywatelskie: Na poziomie szkolnym

WP4: Pakiet pierwszej pomocy SCHOOLinHUB na rzecz integracji, orientacji obywatelskiej i umiejętności czytania i pisania rodziców migrantów: Lokalna społeczność

WP5: OD TEORII DO PRAKTYKI: Tworzenie SCHOOLinHUBS z udziałem społeczności, szkół, nauczycieli, rodziców i dzieci migrantów i tubylców.

WP6: Zaangażowanie interesariuszy w wyniki projektu SCHOOLinHUB i stworzenie solidnych podstaw do jego przyszłego wykorzystania - Strategia rozpowszechniania i wykorzystania

Partnerzy:

Społeczna Akademia Nauk- koordynator- Polska

Public Consulting Group- Polska

The Directorate of Primary Education of Western- Grecja

KMOP Social Action and Innovation Centre- Grecja

Greek Forum of Refugees- Grecja
RIC Novo mesto- Słowenia

Berlin Cosmopolitan School- Niemcy

A & A Emphasys Interactive Solutions Ltd- Cypr

CitizensACT- Cypr

Pelican Language School- Czechy

CSC Credito Senza Confini società cooperativa sociale- Włochy

Udruga roditelja “Korak po korak”- Chorwacja

Nordic Diaspora Forum- Szwecja

Materiały promocyjne:

Strona internetowa: https://schoolinhubproject.eu/consortium/

Czas trwania: 1.11.2024-30.04.2027

 

Informacji na temat projektu udziela:

Dział Współpracy z Zagranicą i Projektów Międzynarodowych (e-mail: international.projects@san.edu.pl)

 

Funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or European Commission. Neither the European Union nor the granting authority can be held responsible for them. Project No: 10114103


Erasmus
Europa dla obywateli
Visegrad
Media
Tempus