Projekt Scie-Citizens

« wróć

Projekt Scie-Citizens pragnie promować ideę zaangażowania w szeroko pojętą edukację wszystkich obywateli. Partnerstwo projektu podziela przekonanie, że niemal każdy obywatel jest świadomy tego, w jak ogromny sposób nauka wpływa na jego życie. Jednocześnie wydaje się, że wciąż istnieją przeszkody, aby ludzie nauki w większym stopniu zaangażowali się w tworzenie ścieżek edukacyjnych na potrzeby procesu uczenia się przez całe życie.
Pragnąc zmienić tę sytuacje projekt Scie-Citizenship proponuje innowacyjne podejście: próbuje połączyć inicjatywy/akcje/propozycje/pomysły/projekty odgórne z oddolnymi, aby zwiększyć zaangażowanie wszystkich obywateli w badania i działalność naukową oraz aby ułatwić współpracę między naukowcami a społeczeństwem.
Misją projektu Scie-Citizens jest rozwinięcie idei  nauki obywatelskiej (citizen science), zachęcenie do szerokiego i znaczącego uczestnictwa w działaniach związanych z nauką obywatelską poprzez promowanie budowania włączających społeczności, które będą wymieniały się dobrymi praktykami, wiedzą i narzędziami wpływającymi na uznanie wartości, roli i wpływu nauki obywatelskiej.

Produkty projektu:
Projekt opracuje narzędzie oceny, które pomoże zidentyfikować dobre praktyki (smart practices), z dziedziny nauki obywatelskiej (citizen science) i zamieści je w publikacji końcowej – podręczniku metodologicznym (zestawie narzędzi, zbiorze innowacyjnych metod, sprawdzonych w wielu sektorach edukacyjnych, z różnych krajów Europy), skierowanym do trenerów, nauczycieli i innych osób, aby ułatwić im pracę w ramach nauki obywatelskiej (citizen science).  
Podręcznik, jak wybierać dobre praktyki, a także e-Book projektu zawierający ich przykłady może być używany przez instytucje działające w wielu obszarach edukacji, w kształceniu formalnym i nieformalnym.

Współpraca między środowiskiem nauki a społeczeństwem w ramach nauki obywatelskiej jest ważnym elementem promocji wiedzy o społeczeństwie obywatelskim. Ponadto włączamy się w pracę nad jedną z kluczowych  kompetencji, którą jest tzw. umiejętność korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnej, umiejętność rozpoznawania, kiedy trzeba zdobyć więcej informacji, umiejętność identyfikowania, lokalizowania, oceny i efektywnego wykorzystania tych informacji w odniesieniu do konkretnego problemu lub kwestii spornej.
Grupa docelowa:
Trenerzy, szkoleniowcy i nauczyciele pracujący we wszystkich sektorach edukacji.


Rezultaty projektu:
- uczestnicy projektu poszerzą swoją wiedzę na temat korzystania z metod nauki obywatelskiej w swoich programach nauczania;
- organizacje uczestniczące w projekcie  ulepszą swoje programy szkoleniowe o nowe nowe metody pracy;
- osoby włączone w procesie uczenia się przez całe życie zdobędą dodatkową motywację;
- interesariusze  będą bardziej świadomi, że włączenie metod partycypacyjnych do procesu nauczania i szkolenia jest w dzisiejszym świecie niezbędne.


Partnerzy projektu:
Comparative Research Network e.V. - Niemcy
SC Centrul de Resurse si Consultanta in Educatie SRL – Rumunia
ELLINOGERMANIKI AGOGI SCHOLI PANAGEA SAVVA AE – Grecja
School Raising – Włochy
SPOLECZNA AKADEMIA NAUK - Polska
Maria Konopnicka Public Library in Suwalki – Polska
CHANGEMAKER AB - Szwecja

 

STRONA INTERNETOWA PROJEKTU


Erasmus
Europa dla obywateli
Visegrad
Media
Tempus