LEXIS - WSPIERANIE NAUCZYCIELI JĘZYKA ANGIELSKIEGO W DOSKONALENIU NAUCZANIA I UCZENIA SIĘ DZIECI Z DYSLEKSJĄ POPRZEZ INTEGRACJĘ NOWYCH TECHNOLOGII I NABYWANIE UMIEJĘTNOŚCI CYFROWYCH

« wróć

Na całym świecie 20% populacji ma do czynienia z dysleksją, a dysleksja dotyka około 80% osób z trudnościami w uczeniu się. Komisja Europejska (KE) w dokumencie "Helping Students with Learning Disabilities-Dyslexia" (Pomoc uczniom z trudnościami w uczeniu się - dysleksja) szacuje, że częstość występowania dysleksji w UE sięga 8-20% zarówno w populacji dorosłych, jak i dzieci. Dysleksja jest zaburzeniem językowym o podłożu neurobiologicznym, którego przyczyną są trudności w czytaniu i pisaniu. Osoby z dysleksją mają trudności ze słyszeniem dźwięków, łączeniem tych dźwięków z literami, wymawianiem słów i zapamiętywaniem nowego słownictwa. Nauka języka angielskiego staje się trudna, ponieważ jest to język nieprzejrzysty, o skomplikowanej ortografii i wysokim stopniu niezgodności między pisownią a wymową. Oznacza to, że osoby z dysleksją, które już doświadczają trudności w czytaniu i pisaniu w swoim języku ojczystym, mają trudności na lekcjach języka angielskiego.

Badania nad występowaniem dysleksji w edukacji szkolnej w UE są jednak minimalne i w większości przestarzałe. W związku z tym w Europejskiej Karcie Dysleksji 2018 wyjaśniono, że problem dysleksji nie jest odpowiednio traktowany, głównie z powodu braku informacji na ten temat, ponieważ kanały komunikacji między rodzicami, nauczycielami i ekspertami są często niewystarczające. Jak wynika z raportu Europejskiego Stowarzyszenia Dysleksji, 2-14% osób z dysleksją ma depresję, a około 20% cierpi na zaburzenia lękowe, co uwydatnia ogromną potrzebę zapewnienia uczniom z dysleksją nowych i adekwatnych do ich potrzeb możliwości edukacyjnych.

Cele

LEXIS ma na celu:

  1. Promowanie nauki języka angielskiego w grupie dzieci z dysleksją oraz zapewnienie odpowiednich i dostosowanych do ich potrzeb narzędzi i metodologii nauczania.
  2. Promowanie cyfrowej transformacji i modernizacji nauczania EFL poprzez integrację nowych technologii oraz rozwój integracyjnych narzędzi cyfrowych, które zwiększą odporność, zdolność adaptacji i gotowość do zmiany sposobu nauczania z klasowego na cyfrowy.
  3. Zwiększenie pewności siebie i kompetencji cyfrowych nauczycieli uczących EFL w celu sprostania nowym wyzwaniom cyfrowego świata poprzez nabycie umiejętności cyfrowych związanych z kodowaniem w programie Scratch w celu tworzenia gier 2D dla EFL.
  4. Promowanie holistycznego podejścia do procesu uczenia się z udziałem rodziców jako osób wspierających i nauczycieli jako osób ułatwiających.
Grupy docelowe

Bezpośrednie grupy docelowe:

-Nauczyciele uczący EFL (nauczyciele ogólni, którzy uczą języka angielskiego jako języka obcego i/lub nauczyciele języka angielskiego) uczniów w wieku 6-12 lat z dysleksją (DYSCHI)

-Specjaliści języka angielskiego, logopedzi z doświadczeniem w zakresie języka angielskiego.

Pośrednie grupy docelowe:

-Uczniowie w wieku 6-12 lat z dysleksją (6-9 i 10-12) oraz Rodzice.

-Podmioty działające w społeczności lokalnej: Ośrodki edukacyjne, Ośrodki szkoleniowe, Organizatorzy szkoleń, Szkoły/Instytuty językowe, Uniwersytety oferujące programy językowe lub studia na poziomie podstawowym, Ministerstwa Edukacji itp.

Rezultaty Pracy

PR1- NAUCZANIE EFL DZIECI DYSLEKTYCZNYCH: PRZEWODNIK BLUEPRINT

PR2- LEXIS DUALNY PAKIET EDUKACYJNY DO SZKOLENIA I NAUCZANIA JĘZYKA ANGIELSKIEGO DZIECI Z DYSLEKSJĄ

PR3- INTERAKTYWNY PORTAL INTERNETOWY LEXIS

PR4- PLAN DZIAŁAŃ LEXIS DLA SZKÓŁ: TWORZENIE PROGRAMU LEXIS

Partnerzy
  • SPOŁECZNA AKADEMIA NAUK (Polska) - Koordynator
  • 3rd Regional Centre for the Design of Education in Primary and Secondary Schools in Northern (Grecja)
  • PELICAN (Czechy)
  • A & A Emphasys Interactive Solutions Ltd (Cypr)
  • Lingua Consulting (Polska)
  • ASSERTED KNOWLEDGE OMORRYTHMOS ETAIREIA (Grecja)
  • ASOCIATIA BUCURESTI PENTRU COPII DISLEXICI (Rumunia)

Czas trwania: 

02/05/2022 - 02/11/2024

 

Informacji na temat projektu udziela:

Aleksandra Zając - koordynator projektu w SAN (e-mail: azajac@san.edu.pl)

 

Niniejszy projekt jest finansowany przy wsparciu Komisji Europejskiej. 
Dokument ten wyraża jedynie opinie jego autora, Komisja nie ponosi odpowiedzialności z tytułu jakiegokolwiek wykorzystania zawartych w nim informacji.


Erasmus
Europa dla obywateli
Visegrad
Media
Tempus