Dobry Start dla Wszystkich: Rozwój metod edukacji włączającej dla dzieci przedszkolnych z różnych środowisk kulturowych i mniej uprzywilejowanych środowisk społecznych

« wróć

Wyniki badań zrealizowanych przez Komisję Europejską potwierdzają założenie, że inwestycja we wczesne etapy edukacji daje najlepsze korzyści ekonomiczne i społeczne na całe życie. Udowodniono, że wczesna interwencja ma istotny wpływ na osiągnięcia szkolne, wydajność pracy, zmniejszenie przestępczości. Jest to szczególnie prawdziwe w przypadku dzieci z  różnych środowisk kulturowych i mniej uprzywilejowanych środowisk społecznych. Przedstawicielami edukacji nieformalnej są fundacje, organizacje pozarządowe oraz świetlice. W trakcie trwania poprzednich projektów odkryto niewystarczającą współpracę pomiędzy przedszkolami a trenerami edukacji nieformalnej, zwłaszcza jeśli chodzi o pomoc rodzicom i ich dzieciom w pokonaniu barier kulturowych, społecznych i emocjonalnych podczas rozpoczynania formalnej edukacji i w jej trakcie.

 

Cele projektu:

  • Opracowanie innowacyjnych zaleceń na podstawie najlepszych praktyk w krajach partnerskich dotyczących sposobu współpracy z rodzinami i dziećmi z różnych środowisk kulturowych i mniej uprzywilejowanych środowisk społecznych, takimi jak migranci i rodziny romskie, aby przygotować dzieci do rozpoczęcia i kontynuowania edukacji formalnej
  • Zapobieganie wczesnemu porzuceniu nauki poprzez angażowanie dzieci znajdujących się w niekorzystnej sytuacji społeczno-ekonomicznej
  • Zebranie głównych działań, metod, programów i strategii, które są obecnie wykorzystywane, aby wspierać zagrożone dzieci przedszkolne i ich rodziny oraz ustalenie jak mogą one być wykorzystane w innych krajach.
  • Przygotowanie platformy opartej na metodach, które okazały się najskuteczniejsze oraz opisującej innowacyjne praktyki włączające do użycia przez środowiska formalnej i nieformalnej edukacji w Unii Europejskiej

 

Działania projektu:

  • Opracowanie raportu dotyczącego narodowej polityki włączającej w dziedzinie Wczesnego Kształcenia Dzieci i Opieki nad Nimi w krajach partnerskich
  • Opis strategii, metod i praktyk włączających stosowanych w nieformalnych przedszkolnych środowiskach w krajach partnerskich
  • Przygotowanie programu szkolenia i organizacja trzech Programów Szkoleniowych dla Pracowników
  • Opracowanie „Poradnika Dobrych Praktyk Włączających we Wczesnym Kształceniu Dzieci i Opieki Nad Nimi” na podstawie ewaluacji zebranych podczas fazy pilotażu w nieformalnych środowiskach edukacyjnych.
  • Międzynarodowa konferencja w Pradze

 

Partnerzy projektu:

  • SCHOLA EMPIRICA (coordinator) – Czechy
  • Tiny Signers – Wielka Brytania
  • Skola dokoran - Wide Open School – Słowacja
  • Społeczna Akademia Nauk – Polska
  • Halsingland education association – Szwecja

 

Czas trwania:

01.09.2017 – 31.08.2020

 

Informacji na temat projektu udziela:

Aleksandra Zając- Kierownik projektu w Społecznej Akademii Nauk

e-mail: akonopka@spoleczna.pl

 

Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej.
Projekt odzwierciedla jedynie stanowisko jego autora i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nim zawartość merytoryczną.


Erasmus
Europa dla obywateli
Visegrad
Media
Tempus