EHISTO: Przecięcie szlaków historycznych Europy służące edukacji międzykulturowej i medialnej

« wróć

Projekt jest odpowiedzią na stale rosnącą obecność historii w kulturze masowej w ujęciu komercyjnym i odzwierciedla fakt, że sposoby przedstawienia historii, które nie zawsze spełniają standardy UE w zakresie edukacji historycznej, mogą mieć trwały wpływ na rozumienie historii przez młode pokolenie. W ten sposób EHISTO przyczynia się do rozwoju umiejętności krytycznego spojrzenia na media zarówno w czasie lekcji historii w szkole, jak i poza nią.

 

Podstawowy zakres analizy stanowi tzw. "europejskie rozdroża historii" – czyli tematy historyczne wspólne dla całej Europy, które pojawiają się w szkolnym programie nauczania i omawiane są przez popularne czasopisma historyczne. Dzięki porównaniu sposobów przedstawiania w różnych ponadnarodowych wydarzeń i zjawisk, takich jak. migracja, religia, wymiana kulturowa, konflikty i traktaty pokojowe, projekt łączy krytyczną analizę mediów, z międzykulturową perspektywą oraz odkrywa podobieństwa i różnice występujące w upamiętnianiu historii Europy.

 

Na podstawie wyników badań przeprowadzonych w pierwszym etapie, projekt przygotuje teoretyczne i praktyczne narzędzia dydaktyczne. Ma to na celu pomoc w określeniu kryteriów oceny materiałów historycznych przedstawianych w mediach drukowanych, opracowanie interesujących materiałów szkoleniowych a także międzynarodowych warsztatów i szkoleń dla nauczycieli.

 

Koordynator:

Uniwersytet w Augsburgu, Niemcy

 

Partnerzy projektu:

  • University of Salamanca, Hiszpania;
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi, Polska;
  • Dalarna University, Szwecja;
  • University of East Anglia, Wielka Brytania;
  • FWU – Institute for Film and Pictures in Science and Education, Niemcy.

 

Strona internetowa projektu http://www.european-crossroads.de/

 


Erasmus
Europa dla obywateli
Visegrad
Media
Tempus