SchoolinHUB artykuł
Eksperci, naukowcy i aktywiści wskazują na szereg barier, z którymi borykają się dzieci migrantów, ich rodziny oraz nauczyciele. Należą do nich m.in. niewystarczająca znajomość lokalnego języka, brak wystarczającego wsparcia społecznego i emocjonalnego, niedostateczne przeszkolenie nauczycieli w zakresie pracy w wielokulturowych klasach oraz z nowymi, innowacyjnymi zasobami, słaba współpraca między domem a szkołą, a także ograniczone środki finansowe na wsparcie tych inicjatyw. Dzieci migrantów często stają przed wyzwaniami takimi jak bariery językowe, różnice kulturowe i ograniczone wsparcie w szkołach, co może mieć wpływ na ich naukę i integrację społeczną.
W odpowiedzi na te potrzeby powstał, międzynarodowy projekt „SCHOOLinHUB”, który ma na celu promowanie integracji i nauki języka kraju przyjmującego dla małych dzieci w wieku 4-7 lat ze środowisk migracyjnych (uchodźców, migrantów lub osób ubiegających się o azyl). Projekt realizowany jest w ramach programu Asylum, Migration and Integration Fund (AMIF), finansowanego przez Komisję Europejską.
Projekt „SCHOOLinHUB” to inicjatywa, której jednym z głównym założeń jest przekształcenie wybranych szkół w dynamiczne centra integracji, aby mogły zapewnić holistyczne podejście do wzmocnienia pozycji dzieci w wieku 4-7 lat, ich rodziców i nauczycieli w środowiskach wielokulturowych w społecznościach szkolnych. W ten sposób, szkoły staną się ośrodkami, w których dzieci migrantów i ich rodziny będą mogły wypełnić luki językowe i kulturowe. Dla nauczycieli zostanie zaprojektowany kurs doskonalenia zawodowego – program szkoleniowy zaprojektowany w celu wyposażenia nauczycieli w metodologie takie jak CLIL i opowiadanie historii społecznych w wielokulturowych klasach. Zostanie również rozwinięte narzędzie online, takie jak E-narzędzie do oceny gotowości szkół do włączenia społecznego, cyfrowe narzędzie e-Mapping dokumentujące 180 dobrych praktyk w zakresie integracji i nauki języków, Kompleksowy przewodnik dla szkół dotyczący wdrażania praktyk integracyjnych i wielokulturowych, czy Audiowizualne infografiki dobrych praktyk podsumowujące krajowe ustalenia i promujące zrozumienie strategii integracji. Projekt przewiduje wzmocnienie dzieci i rodziców ze środowisk migracyjnych w zakresie kompetencji językowych, osobistych, emocjonalnych i społecznych, które zapewnią integrację w środowisku szkolnym, jednocześnie promując aktywne uczestnictwo w społeczności lokalnej.
Od wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem po edukację dorosłych, nauka języka jest podstawą udanego uczestnictwa w społeczeństwie i najpotężniejszym narzędziem budowania społeczeństw integracyjnych. Projekt „SCHOOLinHUB” ma na celu zniwelowanie różnic językowych i kulturowych, tworząc spójne, odporne i integracyjne społeczności, dzięki najnowocześniejszym metodologiom, takim jak CLIL (zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe), historie społeczne i grywalizacja. Zostanie utworzony Kurs doskonalenia języka przy użyciu Metodologii CLIL umożliwiający rodzicom-migrantom osiągnięcie biegłości językowej na poziomie B2. Projekt kładzie również nacisk na aktywne zaangażowanie rodziców, rozwój zawodowy nauczycieli i mobilizację lokalnych społeczności w celu zapewnienia długoterminowej spójności społecznej. Poprzez ścisłą współpracę ze szkołami, lokalnymi organizacjami i społecznościami, projekt promuje włączenie. Organizacje pozarządowe, edukatorzy i interesariusze otrzymają Moduły warsztatów budowania potencjału dla interesariuszy.
Oczekuje się, że unowocześnienie metodologii nauczania nauczycieli, opracowanie nowych zasobów, narzędzi i metodologii oraz stworzenie silnej synergii między zainteresowanymi stronami zmobilizuje lokalne wsparcie dla bardziej przyjaznej, wspierającej i zrównoważonej społeczności opartej na akceptacji, szacunku i empatii. Projekt „SCHOOLinHUB” obejmuje rozwijanie innowacyjnych narzędzi cyfrowych, takich jak portal internetowy, aplikację mobilną i interaktywną grę 2D.
Na czele projektu stoi Społeczna Akademia Nauk (SAN) z Polski, pełniąca rolę koordynatora całego przedsięwzięcia. SAN to polska uczelnia z 30-letnim doświadczeniem w edukacji, znana z innowacyjnego podejścia do edukacji oraz działań na rzecz integracji społecznej. Oprócz Społecznej Akademii Nauk (Polska), która jest koordynatorem projektu w projekcie biorą udział organizacje z różnych krajów. Są nimi: Public Consulting Group (Polska), The Directorate of Primary Education of Western (Grecja), KMOP Social Action and Innovation Centre (Grecja), Greek Forum of Refugees (Grecja), RIC Novo mesto (Słowenia), Berlin Cosmopolitan School (Niemcy), A&A Emphasys Interactive Solutions Ltd (Cypr), CitizensACT (Cypr), Pelican Language School (Czechy), CSC Credito Senza Confini società cooperativa sociale (Włochy), Udruga roditelja “Korak po korak” (Chorwacja), Nordic Diaspora Forum (Szwecja).
Więcej informacji na temat projektu można znaleźć na stronie internetowej: https://schoolinhubproject.eu
